moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
ŚWIAT ARABSKI – SPOŁECZEŃSTWO I PRZESTRZEŃ (fakultet)
ŚWIAT ARABSKI – SPOŁECZEŃSTWO I PRZESTRZEŃ (fakultet)

Typ zajęć: Wykład
Osoby prowadzące: dr Wiktoria Pantylej, dr inż. arch. Anna Polska, dr Jan Reder
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: licencjackie
Semestr: 6
ECTS: 1
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 5
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 20
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do zaliczenia 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 15
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 1
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Na wykładzie są prezentowane różne elementy środowiska geograficznego, społecznego i kulturowego krajów arabskich, ich funkcjonowanie i współzależności, dynamika zmian oraz współoddziaływanie.
Pełny opis: Wykład obejmuje następujące treści:
  1. Pojęcie krajów arabskich, cechy i kryteria wydzielania granic.
  2. Struktura środowiska krajów arabskich.
  3. Powstanie i historia krajów arabskich.
  4. Społeczeństwo arabskie.
  5. Islam a Arabowie.
  6. Kobieta w społeczeństwie arabskim.
  7. Tradycyjna urbanistyka arabska.
  8. Miasta arabskie – studia przypadków.
  9. Cechy tradycyjnej architektury arabskiej.
  10. Tradycyjny dom arabski.
  11. Meczet arabski.
Literatura:
  1. Khidayer E.,2012. Arabski świat, Prószyński i Spółka, Warszawa
  2. Khidayer E.,2013. Życie po arabsku, Prószyński i Spółka, Warszawa
  3. Hakim B. S., 1986. Arabic-Islamic Cities. Building and Planning Principles, Kegan Paul International Limited, London, England
  4. Shorbagy El- A. 2010. Traditional Islamic-Arab House: Vocabulary and Syntax. International Journal of Civil & Environmental Engineering 10, 4, 15-20.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Opisuje podstawowe mechanizmy funkcjonowania systemu przyrodniczego krajów arabskich oraz poszczególnych jego komponentów.
W2. Zna podstawowe rodzaje struktur społecznych, gospodarczych i politycznych świata arabskiego oraz rozumie relacje pomiędzy nimi w różnych skalach przestrzennych.
W3. Zna przyczyny, przebieg i konsekwencje procesów zachodzących w środowisku społeczno-kulturowym krajów arabskich.
W4. Zna charakterystyczne cechy urbanistyki i architektury arabskiej, ich uwarunkowania i konsekwencje.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Korzysta z różnorodnych źródeł informacji geograficznej, w tym ze źródeł elektronicznych na temat kultury arabskiej, pozyskuje, selekcjonuje i przetwarza pozyskane dane.
U2. Organizuje samodzielnie proces zdobywania lub pogłębiania wiedzy geograficznej o krajach arabskich.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Wykazuje obiektywizm w ocenie zjawisk przyrodniczych, społecznych, gospodarczych i politycznych w odniesieniu do krajów arabskich.
Metody i kryteria oceniania: Udział w dyskusji
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny
Wykład problemowy
Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1-W4 – wykład – udział w dyskusji
U1-U2, – wykład – udział w dyskusji
K1, – wykład – udział w dyskusji
Wymagania wstępne: Brak
Uwagi: